Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Nytt verktøy gir oversikt i krisesituasjoner

Når St. Olavs hospital får tilstrømming av mange skadde etter en stor ulykke, er det viktig å få oversikt over tilgjengelig helsepersonell. For å løse det problemet har Hemit laget et nytt digitalt beredskapssystem.

Publisert 07.11.2025
En gruppe mennesker på sykehus på en beredskapsøvelse

Foto: Ellinor Hansen

St. Olavs hospital og Hemit testet nylig det nye digitale beredskapssystemet MOSKUS. Verktøyet skal erstatte penn og papir når man registrerer helsepersonell som melder seg ved nødalarm. Det skal også effektivisere organiseringen av katastrofeteam og potensielt redde liv ved alvorlige ulykker med mange skadde.

Fra ark til skjerm

Når alarmen går ved en stor hendelse, er St. Olavs hospital avhengig av å raskt mobilisere og organisere et stort antall helsepersonell. I vår gjennomførte de en øvelse. Da brukte de HelseCIM til å varsle ansatte som var på jobb via melding og oppringing på mobilen, og ba dem om å møte opp i Akuttsenteret. De som møtte opp i respons til alarmen, ble deretter registrert manuelt på ark og fordelt i katastrofeteam på fem personer med ulike roller.

– Det var en lite oversiktlig og svært tidkrevende jobb, sier Tone Solbakken som er seksjonsleder for sykepleie ved klinikk for anestesi og intensivmedisin. Hun og Øystein Høen, som er avdelingssjef for sykepleie ved den samme klinikken, ledet beredskapsøvelsen.

Ønsket om et digitalt system førte til at de tok kontakt med Hemit systemutvikling. Resultatet er MOSKUS (Mottak/organisering av spesialpersonell ved katastrofe/utrykning i sykehus), et nytt system som er utviklet i noen intensive måneder i år av Hemits sommerstudenter ved systemutvikling med hjelp av produktansvarlig Gisle Gjertsen og utvikler Steinar Haram.

To personer fra Hemit og to personer fra St. Olavs diskuterer øvelsen

Foto: Ellinor Hansen

Steinar Haram og Marius Moholdt fra Hemit diskuterer MOSKUS med Hanne Kathrine Herder og Jan Kaare Sørmo Hanssen fra St. Olavs hospital.

Første test under øvelse

Fredag 31. oktober var det tid for den første fullskala-testen av MOSKUS. Kl. 07.45 ble beredskapsalarmen utløst til alle anestesilegene og anestesisykepleierne på jobb. Når de møtte opp til registrering, ble ID-kortene deres lest av med en kortleser og de ble registrert som tilgjengelig helsepersonell i MOSKUS. Marius Moholdt, Steinar Haram og Stian Gaustad fra Hemit systemutvikling hadde med seg bærbare pc-er med kortlesere og bistod i registreringen. Helsepersonellet ble registrert med sine roller, og øvelsesledelsen kunne bygge katastrofeteam direkte i systemet. Hvert katastrofeteam skulle bestå av fem personer med de kritiske rollene: traumeleder, US-kirurg, operasjonssykepleier, anestesilege og anestesisykepleier. Beredskapsrommet ved kantina i 1. etasje i Akuttsenteret ble brukt til å holde oversikt over helsepersonellet og til å bygge team foran en stor skjerm, noe som ga en umiddelbar og god oversikt over alle tilgjengelige ressurser.

Små justeringer gjenstår

Det var en intensiv øvelse, og allerede etter 45 minutter var det hele unnagjort og alle deltakerne ble invitert til en debrief.

– Systemet fungerte som det skulle og det fikk generelt et godkjentstempel, men øvelsen avdekket noen endringsønsker som vi lover å fikse raskt, sier Moholdt om tilbakemeldingene fra helsepersonellet etter øvelsen.

Ett av endringsønskene er at et team kan redigeres. Når et team var ferdigstilt ble det låst. Ønsket er å kunne redigere team underveis uten å måtte "løse opp" hele teamet først. Når et team blir løst opp, flyttes personene over til lista over tilgjengelig helsepersonell, og kan brukes i nye katastrofeteam igjen.

Det andre endringsønsket er å kunne avregistrere og deretter registrere folk på nytt under en pågående krise. Dette er viktig for å bytte ut helsepersonell som har jobbet lenge i stressende situasjoner, og for å opprettholde kontinuerlig oversikt.

En gruppe mennesker på sykehus som ser på en skjerm under en beredskapsøvelse

Foto: Ellinor Hansen

Steinar Haram fra Hemit og Tone Solbakken fra St. Olavs hospital ser på tilgjengelig helsepersonell i MOSKUS mens beredskapsøvelsen pågår.

Aktuelt for flere sykehus

MOSKUS-systemet er designet for å takle de mest krevende scenarioene – store ulykker med mange akutte pasienter – hvor rask og nøyaktig mobilisering av helsearbeidere er kritisk. Siden slike hendelser kan kreve innsats over lang tid, er det essensielt å beholde oversikten over hvem som er tilgjengelig, hvem som har fått fri, og hvem som må kalles inn.

Systemet vakte stor interesse da Marius Moholdt presenterte det på St. Olavs-konferansen i oktober. Blant annet viste deltakere fra Helse Sør-Øst interesse for løsningen.  I neste uke skal Hemit ha stand på EHiN-konferansen (E-helse i Norge) i Lillestrøm, og de skal blant annet presentere MOSKUS.

– Vi opplever å få en del oppmerksomhet rundt løsningen, og det er tydelig at det er behov for et brukervennlig system som gir rask og god oversikt i en krisesituasjon. Det at det er helsepersonell selv som har tatt initiativ til at dette programmet ble utviklet er et veldig godt utgangspunkt. De veit godt hvor skoen trykker og hva de har bruk for, sier Moholdt.

Nå er det opp til ledelsen ved St. Olavs hospital å beslutte om de skal sende en bestilling til Hemit om å fullføre systemet og ta det i bruk.