– Frigjør mer tid til andre spennende arbeidsoppgaver
På knappe to år har teamet i Hemit HF levert 18 robotiserte prosessautomatiseringer (RPA). Totalt er det snakk om sparte arbeidstimer tilsvarende 54 årsverk i Helse Midt-Norge.
Publisert 20.01.2023
Sist oppdatert 26.03.2024
Nå ønsker teamet i Hemit å anerkjenne ambassadørene som bidrar til å gjøre RPA-tjenesten kjent.
–Vi ønsket å gi oppmerksomhet til en person som ser nytten og behovet for å automatisere oppgaver, og som aktivt sprer budskapet om at det er opprettet en RPA-tjeneste i Hemit, forteller tjenesteutvikler Kjell-Åge Tingstad, som er en del av RPA-teamet i Hemit.
Finnes hjelp å få
Det siste året har RPA-teamet i Hemit sett en eksplosiv økning av robot-transaksjoner, sammenlignet med året før. Fra januar til desember 2022, ble det utført 2 millioner robot-transaksjoner, noe som tilsvarer 40 årsverk i Helse Midt-Norge. Til sammenligning ble det utført 1,5 millioner transaksjoner i 2021, som utgjorde 11,5 årsverk.
Flere av prosessene kjører daglig i produksjon, og gjør oppgaver som ansatte i Helse Midt-Norge nå slipper å gjøre manuelt.
Siden oppstart av RPA-teamet i Hemit i 2020, har de mottatt mange tips om arbeidsoppgaver som ansatte i helseforetakene har ønsket robotisert.
I forlengelse av det, har teamet startet en årlig kåring, «RPA Champion», der de kroner en vinner blant de mange ambassadørene i Helse Midt-Norge, som bidrar til å synliggjøre RPA-tjenesten.
Tingstad mener det er viktig at informasjon om RPA-tjenesten kommer bredt ut, slik at de som sitter med repetitive oppgaver, vet at det finnes hjelp å få.
– Regelbaserte gjøreoppgaver utføres raskere og mer presist av en robot, og frigjør tid til personell som kan bruke tiden sin på andre mer spennende oppgaver, sier han.
– Et unikt engasjement
I midten av januar i år, gjennomførte teamet sin første kåring av «RPA Champion».
På bakgrunn av sitt store engasjement, og for at han har bidratt til å gjøre RPA-tjenesten kjent i fagmiljøene, var det IKT-rådgiver Asbjørn Kjelsvik i Helse Møre og Romsdal, som stakk av med seieren.
– Siden tjenesten i Hemit startet opp i 2020, er det ingen som har meldt inn flere forslag til forbedring gjennom automasjon. Asbjørn har et unikt engasjement, og stiller villig opp for å diskutere forbedringsmuligheter på alle områder. Gjennom sin fartstid i helsevesenet har han god kunnskap innen mange ulike felt i Helse Midt-Norge, påpeker juryen, bestående av hele RPA-teamet i Hemit.
Selv dro Tingstad og flere fra juryen ned til Ålesund for å overrekke prisen til Kjelsvik, som ble både glad og overrasket over nyheten.
– Jeg liker å bidra med ideer som kan gjøre hverdagen enklere. Vi må ta bort oppgaver som skaper irritasjon hos ansatte, påpeker vinneren.
Robotisert julegavedistribusjon
På tampen av 2022 fikk RPA-teamet en morsom forespørsel fra St. Olavs hospital, om det var mulig å automatisere distribusjon av julegaver til ansatte.
– Som alltid tok RPA-teamet en vurdering av oppgaven, og konklusjonen var at det måtte la seg gjøre. Resultatet var at en RPA-prosess sendte personlig gavekort til alle ansatte, forklarer Tingstad.
Mantra i RPA-teamet er at den beste automasjonsprosessen fortsatt ikke er levert.
– Teamet er fortsatt på jakt etter gode prosesser. Vi er derfor helt avhengige av at medarbeidere med forskjellige oppgaver i Helse Midt-Norge, kjenner til RPA-tjenesten, og melder inn forslag til prosesser som kan gjøre hverdagen enklere, avslutter han.